تأثر سعدی الشیرازی برسالة الامام علی ( علیه السلام ) الی مالک الاشتر
نویسندگان
چکیده
المقارنة بین ادبین لیس امراً سهلاً علی الخصوص اذا کان تناولها فی البحث تأثر مثل سعدی بنهج البلاغة لامیر البیان الامام علی ( علیه السلام ). فنقول قد تمثل سعدی باقوال الامام علی ( علیه السلام ) المبثوثه فی نهج البلاغة و قد وظف فیه الامام بلاغته فی خدمتة الانسانیة جمیعاً فاصبحت اقواله کالامثال السائرة علی الافواه و الالسنة و لم لا و قد تهیات للامام علی ( علیه السلام ) الاسباب و الوسایل لیعتلی منبر البلاغة فمعینه القرآن الکریم و هو ولید المسجد و ربیب الرسول ( صلی الله علیه و آله ) و نتایج بیئه لا لحن فیها و لا خطأ ، صاحب مقام العصمة و کفوء فاطمة ( سلام الله علیها ) ، اکدنا علی تاثر سعدی بذاک الکتاب و خاصة ً برسالة الامام علی ( علیه السلام ) التی وجهها الی عامله علی مصر مالک الاشتر النخعی فقد ذکرت فقرات الرسالة بتسلسل ثم اعقبتها بما تطابق معها من اشعار سعدی . و قد اوضحت فی هذا المجهود مدی تأثر بالامام علی ( علیه السلام ) حیث تأثره بقاموسه اللغوی و وصایاه الحکیمة.
منابع مشابه
مالک اشتر الگویی برای پیروان علی ( علیه السلام )
تحقیق درباره شخصیت های تأثیرگذار جهان اسلام در قرن اول هجری برای نشان دادن تصویری نسبتاً واضح و درعین حال واقعی از اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن روزگار ضروری است. درجهان بشریت ، بعضی از انسانها با بینش صحیح و گفتار و کردار پاک و خالص خود ، ثابت کردند که انسان می تواند به عالیترین مراحل کمال برسد و آن قدر بالا رود که از فرشتگان پیشی گیرد و سرور آنها گردد. این انسانهای وارسته ، براساس ...
15 صفحه اولفضائل علی علیه السلام در قرآن
اعمال ورفتار هر فرد، زاییده طرز تفکر وعقیده او است.جانبازی وفداکاری از نشانههای افراد با ایمان است.اگر ایمان انسان به چیزی به حدی برسد که آن را بالاتر از جان ومال خود بداند، قطعا در راه آن سر از پا نمیشناسد وهستی وتمام شؤون خویش را فدای آن میسازد. قرآن مجید این حقیقت را در آیه شریفه زیر منعکس کرده است: انما المؤمنون الذین آمنوا بالله و رسوله ثم لم یرتابوا و جاهدوا باموالهم وانفسهم ف...
متن کاملآیه مباهله و امامت علی علیه السلام
آیه شصت و یکم سوره آلعمران که در جریان مباهله پیامبر با مسیحیان نجران نازل شده و مشهور به آیه «مباهله» است، از روشنترین دلایل قرآنی بر فضیلت اهل بیت عصمت و به ویژه امیر مؤمنان (ع) است. در این آیه آمده است: «... فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمُْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتهَِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْکَذِبِین». علمای شیعه، به اتفاق، با استناد به قرائن درونمتنی و برونمتنی مصداق «انف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
اللغة العربیة و آدابهاناشر: پردیس قم دانشگاه تهران
ISSN 1735-9767
دوره 1
شماره 2 2005
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023